[REVIEW] Night Flight

informatie - 12.05.2014 15:35

Drie vrienden die als kinderen uit elkaar zijn gegroeid, maar elkaar dan weer ontmoeten. Met als gevolg levens veranderende gebeurtenissen.

Op vrijdag 4 april was het the LGBT/Queer Asian thema avond, waarin vele films uit Azië met dit thema werden vertoond. Night Flight was de Koreaanse entry hierin, en vertelt het verhaal over drie vrienden die na middle school hun eigen weg zijn gegaan.

Een sensuele en ontroerende film over drie tieners die ooit goede jeugdvrienden waren, maar uit elkaar waren gegroeid op de middelbare school als het gevolg van pesterijen. Yong-ju verbergt zijn ware genderidentiteit, Gi-woong wordt de leider van de schoolbende en Gi-taek een obsessieve manga fan. Moe van de constante kwaadaardige pesterijen door de bende van Gi-woong, verraadt Gi-taek hen door de bekendmaking dat Yong-ju jaren van Gi-woong heeft gehouden. Omgeven door een onzekere schoolom- geving en de geschaad door verraad, worden de jongens gedreven tot catastrofe.

De film is in tegenstelling tot "Snowpiercer" of " How to Use Guys with Secret Tips" toch weer eens wat anders, het mist de aktie van de eerste en de humor van de tweede. "Night Flight" is een wat serieuzere film, die een probleem aanpakt dat nog steeds aktueel is in Zuid-Korea, waar er een enorm taboe heerst over het onderwerp. Iemand zou zelfs kunnen zeggen dat de film wat saai uitvalt, maar niks is minder waar.

Het dillema van Yong-ju (Lee Jae-jun) of hij wel uit de kast moet komen of niet, en zijn verliefdheid op jeugdvriend en deliquent Gi-woong (Kwak Shi-yang) heeft toch iets wat je aandacht bij de film houd. Je wilt uiteindelijk toch dat er een happy end is. Vanaf het begin van de film word je voorgesteld aan Yong-ju en zijn persoonlijke groei, die zich veel bezig houdt met fotografie aangezien zijn moeder van de ene in de andere relatie vliegt, eveneens als die van Gi-woong, die worstelt met het feit dat zijn vader hem en zijn moeder heeft verlaten en vaak school mist omdat hij s'nachts als bodyguard werkt voor schoolkinderen die gepest worden.

Gi-Taek, een standaard otaku, wordt vaak gepest omdat hij er als een nerd uitziet. Bebrild, gezet en met geen schrijntje zelfvertrouwen. Hij wordt vaak gebruikt als een levende boksbal door de pestkoppen van de school waar hij geslagen wordt en hun klappen een score moet geven (een van de pestkoppen is ook nog eens de klassenpresident). Waarna er geruchten rond gaan in het lokaal over dat ze een homo in de klas hebben begint hij al snel conclusies te trekken. Wanneer hij ook nog eens ziet dat Yong-ju nerveus vertrekt, gevolgd door Gi-woong, vertelt hij dit snel door aan de pestkoppen, die Gi-woong als hun leider zien, waarna dingen van erg naar slechter gaan.

Yong-ju is ondertussen steeds meer en meer bezig met het (bijna gewoon stalken) volgen van Gi-woong, die hij nooit heeft kunnen vergeten sinds hun eerste ontmoeting als middle schoolers. Waarna hij dan ook nog eens de moed bijeen schraapt om diens te kussen veroorzaakt dit een verandering in de koele manier waarop hij werd behandeld door Gi-woong. Deze begint zelf te twijfelen aan zijn geaardheid, waarna Yong-ju hem nog eens betrapt wanneer hij seks heeft met een meisje.

Wanneer de pestkoppen Yong-ju erop confronteren probeert hij te ontsnappen, maar wordt toch gepakt waarna de groep besluit hem te vernederen door gebruik van zijn eigen camera om hem te filmen terwijl hij wordt verkracht. Wanneer Gi-woong hem probeert te vinden, met de intentie hem te behoeden van het plegen van zelfmoord, laat hij voor het eerst echt zijn liefde voor de andere jongen blijken.

De film komt tot een hoogtepunt wanneer Gi-woong de desbetreffende pestkoppen (en een paar leraren) tot bloedens toe inmekaar trapt, waarna hij zelf in het ziekenhuis beland. In het ziekenhuis leggen de twee het bij, waar Gi-woong voor het eerst toegeeft aan Yong-ju dat hij eenzaam is en dat hij hem niet mag verlaten. De film eindigt dan ook met de twee die plannen om samen de rest van de wereld aan te gaan, en alles wat deze naar ze toegooit.

"Night Flight" is de meest recente film van "openly gay" regisseur Leesong Hee-il. Deze heeft eerder de film "No Regret" uitgebracht, die als de allereerste realistische gay film wordt bestempeld. Deze in samenwerking met Kim Jho Kwang-soo, bekend van de short "Boy Meets Boy" en de LGBT film "Two Weddings and a Funeral". Beide regisseurs worden gecomplimenteerd voor hun realistischere weergave van de LGBT gemeenschap in Zuid-Korea, die in de media vaak door stereotypes wordt overheerst.

Voor de wat serieuzere film kijkers is deze film echt geschikt als je een avondje wilt gaan verdiepen in de wereld van de tiener LGBT in Zuid-Korea en de verschillende emoties en druk van de wereld waar deze mee worstelen.

De film won ook de Jury Award op het Cinemasia Film Festival.

Helaas is deze film op het moment nergens meer te bekijken, wel kun je nog eens naar de trailer hieronder kijken: